Begin dit jaar is de bouw gestart van Vrachtgebouw 17, het nieuwe pand voor Dnata, een van de grootste vrachtafhandelaars op Schiphol. 7 Maanden na de start zijn de vorderingen van de nieuwbouw indrukwekkend. In de eerste plaats door de imposante houtskeletbouw, omdat veruit de meeste nieuwbouw wordt neergezet met een betonnen of stalen constructie. Deze houtconstructie is sterk, heeft een natuurlijke uitstraling en is uitermate duurzaam. Duurzaamheid is de reden dat voor hout is gekozen.
Het hout dat voor de dakconstructie is gebruikt, zal in slechts een jaar(!) weer aangroeien in de duurzaam beheerde bossen in voornamelijk Europa. Bovendien kan het gerecycled worden en is voor de productie en bewerking weinig energie nodig. Daarmee draagt het bij aan duurzame CO2-opslag en minimalisering van het broeikaseffect. Het is slechts één voorbeeld van het circulaire bouwprincipe van het nieuwbouw, waarvoor het BREEAM-NL Excellent-certificaat wordt verkregen.
De impressie geeft een inkijkje in hoe het vrachtgebouw er binnen uitziet. De werkelijkheid ziet er precies zo uit. De bouw loopt op planning en de bouwplaats ziet er keurig uit. Complimenten voor alle partijen die bij de bouw betrokken zijn!
Opdrachtgever Schiphol Commercial | Real Estate heeft de duurzaamheidsvoorwaarde neergelegd. DP6 architectuurstudio, Pieters Bouwtechniek en Halmos Adviseurs hebben het ontwerp gemaakt. De Vries en Verburg Bouw B.V. is de aannemer en Triple Group doet de directievoering van de gehele realisatie.
Impressie: DP6 Architectuurstudio; foto’s: Triple Group